Jun 10, 2009

plusminus

Photobucket

Usch, jag har lite ångest för tillfället. Beslutsångest. Jag har länge tänkt att jag frånvaroanmäler mig från skolan nästa år och jobbar (tar ett mellanår med andra ord). Nu är jag inte säker längre. Det verkar ju vara så sjukt jävla svårt att få jobb! Och det vet jag eftersom jag sökt till allt och lite till i flera månader nu. Pointen med mellanåret skulle ju vara att tjäna pengar och få mera arbetserfarenhet. Jag gjorde en liten +/- lista:

MELLANÅR
+pengar!
+arbetserfarenhet, få en fot in hos något företag eventuellt
+lära mig bättre finska
-inte allt säkert att jag hittar ett jobb = inga pengar och inget att göra

STUDERA
+studiestöd
+nya bekantskaper
+jag har redan en studieplats!
-ingen motivation

Suck alltså. Ska nog ta och e-maila studiehandledaren och be om en träff, kanske han har några smarta idéer att komma med.

6 comments:

Anonymous said...

jag pratar inte bra svenska, men du kunde studera från mondag till fredag och jobba på veckoslut. och jag sade det därför att jag tänkade kan jag skriva på svenska. jag har studerat svenka 5 år och jag tänker de är lång tid.
pus och kram

Red said...

Anonym - det är ju ett alternativ, men jag är en person som behöver fritid, så jag har gärna veckosluten lediga! Roligt att du skriver på svenska, bra går det ju :)

Anonymous said...

hmm.. jo, kanske ett mellanår vore helt skoj? :) vad studerar du ?

Red said...

Anonym - jag studerar formgivning (inriktning på beklädnad, mode) här i Åbo!

Meke said...

Föga överraskande sku jag rekommendera att studera och jobba vid sidan om :)

Red said...

Meke - of course ;) men på Novia har man så mycket praktiska kurser, inte så mycket "läsa hemma" och tenter. Så det går mycket tid till skolan...