Oct 28, 2009

linsgryta.

Jag lagade linsgryta för första gången i mitt liv idag. Den blev så god så jag tänkte ta och dela med mig av receptet!
Du behöver:
Photobucket
Photobucket
Två morötter, en bit kålrot, en bit palsternacka, en lök, tre vitlöksklyftor, 200gram röda linser, basilika, två tärningar grönsaksbuljong, tomatkross, creme fraiche.
Photobucket
Börja med att riva rotfrukterna. Hacka löken och vitlöken. Skölj linserna. Fräs allting i olja, tillsätt sedan en burk tomatkross, vatten så allt täcks samt buljongtärningarna. Låt puttra i ca. 15 minuter.
Photobucket
Photobucket
Hacka basilika och släng i grytan. Smaka av, salta, peppra. Klart! Servera med en klick creme fraiche. Gott.
Photobucket
Photobucket
Jag åt min gryta med superenkla bruchettan: Ta två skivor franskbröd, pensla in dem i olja, salta och peppra. Släng på lite oliver och in i ugnen på 200grader i några minuter, de blir härligt frasiga.

3 comments:

Helen said...

Jag gjorde det här i dag! Det var verkligen gott, tack för receptet.

Red said...

Helen - ja visst är det gott!! Jag är ofta skeptisk när det gäller vegetarisk mat, men den här grytan var verkligen super. Det bästa är att den är nästan ännu godare nästa dag (vilket är bra när man är bara två personer och inte äter allt på en gång). Perfekt alltså!

Anonymous said...

ja laga dehär o de blev gått!
tack fö receptet :)



-Lina